Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací
csende
X

Den Vltavy 2023

Den Vltavy 2023

Na  pražské náplavce Hergertova Cihelna bude VOROPLAVBA Radka Štovíčka prezentovat vory a veslice, které představí plavci a veslaři "Po stopách vltavských plavců".

Naše společnost VOROPLAVBA.CZ v Praze prezentuje některé z plavidel své flotily.

Vor VILÉM– jeden z vyhlídkových vorů společnosti VOROPLAVBA Radek Šťovíček, Vor je patentním typem voru Václav, který v roce 2021 proplul řeku Vltavu z Purkarce do Prahy pod Karlův most a převezl k požehnání sochu sv. Jana Nepomuckého na místo bývalých Svatojánských proudů. Na tomto typu voru se plavil i poslední vltavský plavec pan Václav Husa (1930 – 2021), který plavbu se sochou sv. Jana Nepomuckého zahajoval. Vor má svůj domovský přístav na Přístavišti Parkán v Českém Krumlově odkud se vypravují vyhlídkové plavby historickým centrem města Český Krumlov.

Model voru „předák“ – maketa vorové tabule předák, který se ve vorových pramenech vázal jako první. Posádka předáka - většinou 3 plavci, řídila veslováním z tohoto voru celý vorový pramen, jehož délka mohla být až 150 metrů.

Mořský skif Liteboat RACE – veslice pro závody přímořského veslování francouzského výrobce Liteboat. Vystavená veslice je autentickým skifem, na kterém v roce 2022 absolvoval Radek Šťovíček plavbu z Českých Budějovic do Hamburku. Téměř 1000 km dlouhá plavba po Vltavě a Labi byla připomenutím tradice plavení vorů z jihu Čech až do Německa. Plavba byla poctou poslednímu plavci panu Václavu Husovy, jehož plavecká rodina plavila vory do německé Riesy a Hamburku, na kterých plavila např. i živé ryby.

 

Václav Chalupa – jedna z největších postav českého a světového veslování, držitel 14 medailí z významných veslařských regat (OH, MS, ME) osobně představí autentické veslice své veslařské kariery.

Skul RACEK – gigová loď z 30 let minulého století. Veslice Racek byla cvičnou i závodní lodí nejstaršího veslařského klubu u nás – Vajgar Jindřichův Hradec. Vesloval na ni otec Václava Chalupy – Václav Chalupa starší, který na této lodi závodil v dorosteneckém věku. Na Rackovi se učili veslovat všichni začínající veslaři jindřichohradeckého veslařského klubu a v sedmi letech na něm prvně vesloval i Václav Chalupa. Loď byla z veslařského klubu vyřazena a až v r. 2009 byla objevena Václavem Chalupou v renovační dílně ČVK Praha, kde ji nechal opravit převozník pražský Zdeněk Bergman. Racek se vrátil na vodu spolu s Václavem Chalupou při Svatojánské slavnosti NAVALIS v r. 2018.

Skif STÄMPFLI – první špičková loď postavená na míru Václava Chalupy od renomovaného švýcarského výrobce - firmou Stämpfli Racing Boats AG, založenou v roce 1896. Tuto loď objednal pro Václava Chalupu Český veslařský svaz u bývalého vynikajícího veslaře a majitele firmy Stämpfli Melchiora Rudolfa Bürgina, který jezdil pozorovat Václava na veslařské závody, fotil a natáčel videa Vaškovi jízdy a na základě těchto výstupů pro Vaška v r. 1990 postavil veslici na míru. Václav na tomto skifu získal 2 stříbrné medaile na mistrovství světa, v Tasmánii 1990 a ve Vídni 1991. Po roce 1991 byla loď využívána pro účely juniorské reprezentace a poté byla za symbolický pronájem půjčována veslařským klubům v České republice. V roce 2009 byla ve velice opotřebovaném stavu nabídnuta k prodeji, ale po rozhodnutí veslařského svazu byla věnována Václavovi Chalupovi, který o loď projevil zájem. Václav skif zrenovoval a vrátil mu lesk krásné dřevěné veslice.

Skif WOLLONER – první uhlíko-laminátová veslice Václava Chalupy. V r. 1992 rozhodl trenér Václava Chalupy Zdeněk Pecka o přechodu z dřevěného skifu na veslici z moderního materiálu. Václav vyzkoušel lodě několika výrobců a nejlépe mu vyhovoval skif značky Wolloner. Loď nese jméno po konstruktérovi a výrobci Leo Wollonerovi. Ten byl šéfkonstruktérem světoznámého výrobce veslic Empacher, ale na začátku 90. let se osamostatnil a založil vlastní firmu. Václav Chalupa na této lodi získal stříbrnou medaili na OH 1992 v Barceloně. Po olympiádě v r. 1993 po nemoci konstruktér Leo Wolloner umírá a skif byl nabídnut k odprodeji Václavu Chalupovi. Cenovka za skif však byla velice vysoká, a tak byl skif vrácen rodině Leo Wollonera, která zrušila výrobu lodí a skif prodala do Rakouska. V roce 2022 se skif objevil v aukci veslařských lodí ve Vídni, kde jej zakoupil krumlovský voroplavec Radek Šťovíček. Ten loď nechal zrenovovat do původního stavu a přesně po 30 letech po OH v Barceloně ji spolu s Václavem Chalupou prezentoval na pravidelné akci „Olympijské veslice pod krumlovským zámkem“. 15. 5. 2023 bude Václav Chalupa a „stříbrný“ skif z OH na exhibici historických veslic Svatojánské slavnosti NAVALIS.

 

Více informací o akci najdete na: Vševltavský spolek